O Zinâ

Ediçion

E notiçie da-a Liguria

Figgeu preçipitou da unna scheua à Otri, o l’é in condiçioin graviscime

Un figgeu de 7 anni o l’é cheito d’in sciô terrassin da scheua De Amicis à Otri, into Ponente de Zena. L’açidente o l’é capitou a-i 18 de settembre. O piccin o l’é stæto portou in elicòttero à l’uspiâ Gaslini e o l’é stæto recoverou in condiçion graviscime. À dâ l’allarme unna dònna ch’a camminava into parco e o l’à visto o figgeu preçipitâ. A Procua a l’à averto unn’investigaçion. Segondo a reconstruçion fæta da-a squaddra mòbile, o piccin o l’à piggiou unna scâ, o l’é passou pe unna pòrta-barcon, o l’é montou in sciô cornixon e o l’à fæto un xeuo de sëi metri. Quello terrassin o l’avieiva dovuo restâ serrou. Oua besorrià capî chi gh’avesse a responsabilitæ.

Traduçion italiaña

Bambino precipitato da una scuola a Voltri, è in condizioni gravissime

Un bambino di 7 anni è caduto dal terrazzo della scuola De Amicis a Voltri, nel Ponente di Genova. L’incidente è avvenuto il 18 settembre. Il piccolo è stato trasportato in elicottero all’ospedale Gaslini ed è stato ricoverato in condizioni gravissime. A dare l’allarme è stata una donna che passeggiava nel parco e ha visto il bambino precipitare. La Procura ha aperto un’inchiesta. Secondo la ricostruzione effettuata dalla squadra mobile, il piccolo ha preso una scala, ha sfondato una porta-finestra, è salito sul cornicione e ha fatto un volo di sei metri. Quel terrazzo avrebbe dovuto rimanere chiuso. Ora bisognerà capire di chi sono le responsabilità.

Averto o Salon Nautico de Zena, e instituçion: «Ch’o vëgne primmo a-o mondo»

L’é stæto inaugurou à Zena a 65exima ediçion do Salon Nautico con ciù de mille barche. A-a çeimònia presenti i ministri Urso e Santanchè e di scindichi de ciù gren çittæ metropolitañe d’Italia. «O Salon de Zena o dovià vegnî o primmo a-o mondo», o l’à dito o prescidente da Region Liguria Marco Bucci. «Tendemmo à quello», a l’à commentou a scindica Silvia Salis ch’a l’à annonçiou i primmi incontri co-e açiende pe-o progetto da scheua pe-e profescioin nautiche. L’obiettivo di organizzatoî o l’é de passâ i 120mia vixitatoî de l’anno passou.

Traduçion italiaña

Al via il Salone Nautico di Genova, le istituzioni: «Diventi il primo al mondo»

È stata inaugurata a Genova la 65esima edizione del Salone Nautico con oltre mille imbarcazioni. Presenti alla cerimonia i ministri Urso e Santanchè e alcuni sindaci delle principali città metropolitane italiane. «Il Salone di Genova dovrà diventare il primo al mondo», ha dichiarato il presidente della Regione Liguria Marco Bucci. «Tendiamo a quello», ha commentato la sindaca Silvia Salis, che ha annunciato i primi incontri con le aziende per il progetto della scuola per le professioni nautiche. L’obiettivo degli organizzatori è superare i 120mila visitatori dell’anno scorso.

Regione Liguria, passa a reforma Bucci: «Pe-a fin de l’anno doî neuvi assessoî»

Da chì a-a fin de l’anno doî neuvi assessoî pe-a Region Liguria. A l’é a previxon do prescidente Marco Bucci dòppo che o Conseggio regionale o l’à approvou à maggioransa a reforma do Statuto ch’a permettià a-o governatô d’allargâ a zonta, comme permisso da-a neuva lezze naçionale. E nòrme saian in deuvia da chì à trei meixi, dòppo descheito o termine pe domandâ o referendum. «A competensa a saià o primmo critëio», o l’à asseguou o Bucci. Ma l’oppoxiçion a l’à attaccou torna: «A reforma a guasta i equilibri democratichi e a pensa solo che à moltiplicâ e pôtroñe. E prioritæ da Liguria son sanitæ, scheua e travaggio».

Traduçion italiaña

Entro fine anno due nuovi assessori per la Regione Liguria. È la previsione del presidente Marco Bucci dopo che il Consiglio regionale ha approvato a maggioranza la riforma dello Statuto che consentirà al governatore di ampliare la giunta, come consentito dalla nuova legge nazionale. Le norme saranno in vigore tra tre mesi, alla scadenza del termine per richiedere il referendum. «La competenza sarà il primo criterio», ha assicurato Bucci. Ma l’opposizione è tornata ad attaccare: «La riforma sconvolge gli equilibri democratici e pensa solo a moltiplicare le poltrone. Le priorità della Liguria sono sanità, scuola e lavoro».

E notiçie da l’Italia

L’assascinio do Kirk o sciata l’Italia, l’accusa da Meloni: «Giustifican a violensa»

L’assascinio do Charlie Kirk inti Stati Unii o l’à sciätou a politica italiaña ascì. «Semmo accaxonæ de spantegâ do venin da-i mæximi che festezzan e giustifican l’ammassamento de un zoeno ch’o defendeiva e seu idee», a l’à dito a prescidente do Conseggio Giorgia Meloni, intervegnua anche a-a reunion di patriöti à Madrid: «O seu sacrifiçio o n’à arregordou che da unna banda gh’é violensa e intolleransa». A segretäia do Partio Democratico Elly Schlein a l’à replicou: «Inresponsabile alimentâ sto climma ch’o bruxa». Fratelli d’Italia a l’à domandou d’arregordâ o Kirk a-a Camia e l’é partio a rattella. Tenscion anche in sciâ streita de man tra o ministro Salvini e l’ambasciou ruscio Paramonov.

Traduçion italiaña

L’omicidio di Kirk scuote l’Italia, l’accusa di Meloni: «Giustificano la violenza»

L’omicidio di Charlie Kirk negli Stati Uniti ha scosso anche la politica italiana. «Siamo accusati di diffondere veleno dagli stessi che festeggiano e giustificano l’uccisione di un ragazzo che difendeva le sue idee», ha detto la presidente del Consiglio Giorgia Meloni, intervenuta anche all’incontro dei patrioti a Madrid: «Il suo sacrificio ci ha ricordato che da un lato ci sono violenza e intolleranza». La segretaria del Partito Democratico Elly Schlein ha ribattuto: «Irresponsabile alimentare questo clima incandescente». Fratelli d’Italia ha chiesto di commemorare Kirk alla Camera e si è aperto lo scontro. Tensione anche per la stretta di mano tra il ministro Salvini e l’ambasciatore russo Paramonov.

Violense in Italia, vittime unna figgetta e unna zoena a-o primmo appontamento

Doî zoeni de 12 e 18 anni an violentou ciù vòtte unna figgetta de 12 anni e repiggiou i abuxi co-o telefonin. O l’é avvegnuo à Sulmona, in Abrusso. A vittima a saieiva stæta menassâ de mandâ in gio i video de violense, che à tutte e mainee saieivan stæte pubricæ in sce WhatsApp. I doî zoeni son indagæ de violensa sessuale aggravâ e revenge porn. À Milan unna figgia de 20 anni a l’é stæta violentâ da un òmmo de 38 anni conosciuo in sce Telegram a-o primmo appontamento. A zoena, stæta piccâ e serrâ in machina, a l’é arriescia à dâ un pugno à l’aggressô, a l’é scappâ e a l’à fæto un video da vettua. L’òmmo o l’ea za stæto condannou pe di fæti pægi.

Traduçion italiaña

Violenza in Italia, vittime una ragazzina e una giovane donna al primo appuntamento

Due ragazzi di 12 e 18 anni hanno ripetutamente violentato una ragazzina di 12 anni e ripreso gli abusi col cellulare. È successo a Sulmona, in Abruzzo. La vittima sarebbe stata minacciata di diffondere i video delle violenze, che sarebbero stati comunque pubblicati su WhatsApp. I due giovani sono indagati per violenza sessuale aggravata e revenge porn. A Milano una ragazza di 20 anni è stata violentata da un uomo di 38 anni conosciuto su Telegram al primo appuntamento. La giovane, picchiata e chiusa in auto, è riuscita a colpire a pugni l’aggressore, è fuggita e ha fatto un video del veicolo. L’uomo era già stato condannato per reati simili.

Doe tragedie pe-o spòrt italian, addio a-a Julia Marie Gaiser e o Matteo Franzoso

Doî sportivi italien mòrti inte unna settemaña. A Julia Marie Gaiser, stella do pattinaggio artistico, a l’é stæta investia da un camio pe-a stradda à Salisburgo tanto ch’a l’anava in bicicletta. A l’aiva 24 anni e a se trovava in Austria pe studiâ à l’universcitæ. E da lì à pöco unn’atra tragedia: o sciatô Matteo Franzoso, 25 anni e originäio de Zena, o no ghe l’à fæta dòppo un graviscimo açidente in allenamento co-a naçionale de deschinâ libera in scê Ande in Cile. O l’aiva reportou un corpo a-a testa e o l’ea stæto in cöma pe doî giorni, dapeu l’é arrivou a triste notiçia. Oua che s’avvexiña l’appontamento co-e Olimpiade de Milan-Cortina, tanti se fan domande in sciâ seguessa de piste.

Traduçion italiaña

Due tragedie per lo sport italiano, addio a Julia Marie Gaiser e Matteo Franzoso

Due sportivi italiani morti in una settimana. Julia Marie Gaiser, stella del pattinaggio artistico, è stata investita da un camion a Salisburgo mentre andava in bicicletta. Aveva 24 anni e si trovava in Austria per studiare all’università. E poco dopo un’altra tragedia: lo sciatore Matteo Franzoso, 25 anni, originario di Genova, non ce l’ha fatta dopo un grave incidente in allenamento con la nazionale di stile libero sulle Ande cilene. Aveva riportato un trauma cranico ed era rimasto in coma per due giorni, poi è arrivata la triste notizia. Ora che si avvicina la data delle Olimpiadi di Milano-Cortina, in molti si interrogano sulla sicurezza delle piste.

E notiçie da-o mondo

Miggiæ de cari armæ à Gazza, palestineixi in fuga: l’Euröpa a condanna Isræle

Miggiæa de cari armæ isrælien son intræ inta çittæ de Gazza pe l’attacco finale ch’o fa comensâ l’occupaçion. S’é addeuviou anche di droin, elicòtteri, aeroplen da guæra e cannoin. Çentanæa de miggiæa de palestineixi se son missi à scappâ sotta e bombe. Hamas o l’avieiva mesciou i ostaggi à l’averto à uso scuo contra l’exerçito, e seu famigge co-e tende sotta a cà do Netanyahu: «Ti î ammassi». L’Union europea a condanna l’invaxon e a l’annonçia de sançioin contra o Stato ebraico, a von der Leyen: «L’orrô de tutti i giorni à Gazza o l’à da finî». Pe-a commiscion independente de Naçioin Unie s’é apreuvo à fâ «un genoçidio». O ministro isrælian Smotrich o l’à descrito Gazza comme «unna minea d’öo da spartî co-i Stati Unii».

Traduçion italiaña

Migliaia di carri armati a Gaza, palestinesi in fuga: l’Europa condanna Israele

Migliaia di carri armati israeliani sono entrati a Gaza City per l’attacco finale che ha dato il via all’occupazione. Sono stati utilizzati anche droni, elicotteri, aerei da guerra e armi da fuoco. Centinaia di migliaia di palestinesi si sono messi in fuga sotto le bombe. Hamas avrebbe spostato gli ostaggi in superficie usandoli come scudi contro l’esercito, le loro famiglie con le tende sotto casa di Netanyahu: «Li stai uccidendo». L’Unione europea condanna l’invasione e annuncia sanzioni contro lo Stato ebraico, von der Leyen: «L’orrore quotidiano a Gaza deve finire». Per la commissione indipendente delle Nazioni Unite si sta compiendo «un genocidio». Il ministro israeliano Smotrich ha descritto Gaza come «una miniera d’oro da condividere con gli Stati Uniti».

Neuvo allarme pe-i droin rusci in sce l’Euröpa, o Trump contra o Putin

I droin da Ruscia tiæ contra l’Ucraina an torna passou i confin e son intræ into spaçio d’äia da Polònia e da Romania. L’Union europea a l’à condannou: «Ennexima violaçion da sovranitæ, unna menassa pe-a seguessa». A Gran Bretagna a l’à convocou l’ambasciou ruscio pe protesta, o ministro italian Crosetto o l’à avvertio: «No semmo pronti pe un attacco». O Trump o l’à attaccou o Putin dòppo l’incontro co-o Starmer à Londra: «Son vegnuo a-a fin de sette guære ma lê o m’à deluso. Veuggio schivâ a tersa guæra mondiale». O Cremlin, da-o seu canto, o l’à annonçiou pe-a primma vòtta che gh’é 700mia sordatti e passa a-o fronte in Ucraina. A Ruscia e a Bieloruscia an fæto de exerçitaçioin atòmiche a-i confin da Nato.

Traduçion italiaña

Nuovo allarme per i droni russi in Europa, Trump contro Putin

I droni russi lanciati contro l’Ucraina hanno nuovamente varcato i confini e sono entrati nello spazio aereo di Polonia e Romania. L’Unione europea ha condannato: «Un’altra violazione della sovranità, una minaccia per la sicurezza». La Gran Bretagna ha convocato l’ambasciata russa per protesta, il ministro italiano Crosetto ha avvertito: «Non siamo pronti per un attacco». Trump ha attaccato Putin dopo l’incontro con Starmer a Londra: «Sono arrivato alla fine di sette guerre, ma mi ha deluso. Voglio evitare la terza guerra mondiale». Il Cremlino, da parte sua, ha annunciato per la prima volta che ci sono oltre 700mila soldati al fronte in Ucraina. Russia e Bielorussia hanno condotto esercitazioni nucleari ai confini della Nato.

Mòrto d’89 anni o Robert Redford, lezendia de Hollywood

L’é mòrto into seunno à l’etæ d’89 anni o Robert Redford, attô e regista american ma ascì attivista pe-i driti umoen e l’ambiente. Pe-i seu cini o l’à guägno doî premmi Oscar, un do 1980 co-o seu primmo travaggio, Gente commun do 1980, o segondo a-a carrea do 2002. O l’ea stæto candidou comme attô megio pe The sting. Do 1990, con l’amigo regista Sydney Pollack, o l’à fondou o Sundance Film Festival. Nasciuo in Califòrnia da un leitâ e unna dònna de casa, à 19 anni o l’à visto moî seu moæ e o l’à comensou a vitta da artista. Do 2019 l’urtima vòtta in sciô gran schermo inte Avengers Endgame. O l’à finio de vive inta seu cà de Provo, into Utah.

Traduçion italiaña

Morto a 89 anni Robert Redford, leggenda di Hollywood

È morto nel sonno all’età di 89 anni Robert Redford, attore e regista americano, ma anche attivista per i diritti umani e l’ambiente. Per i suoi film ha vinto due premi Oscar, uno nel 1980 con la sua opera prima, Gente comune, il secondo alla carriera nel 2002. Era stato candidato come miglior attore per La stangata. Nel 1990, con l’amico regista Sydney Pollack, ha fondato il Sundance Film Festival. Nato in California da un lattaio e una casalinga, a 19 anni ha visto morire la madre e ha iniziato la sua vita da artista. L’ultima volta sul grande schermo è stata nel 2019 in Avengers: Endgame. Si è spento nella sua casa di Provo, nello Utah.