O Zinâ

Ediçion

E notiçie da-a Liguria

Senti a verscion registrâ:

Tragedia à Zena, dònna mòrta investia da unna machina sensa fren à man

Unna dònna de 72 anni, Fulvia Minetti, a l’é mòrta a-i 10 de settembre à Zena in stradda Borgoratti, investia da unna machina sensa fren à man. A vettua a l’ea parchezzâ da l’atra parte da carrezzâ quand’a l’à comensou à mesciâse da sola inderê. A scignoa a l’é arrestâ sciaccâ contra a miagia e no gh’é stæto ninte da fâ pe sarvâla. O propietäio, un òmmo de 54 anni, o l’à contou d’avei tiou o fren à man avanti d’anâ à fâ colaçion inte un bar. I cantonê an trovou a machina serrâ co-a ciave e co-o fren misso in deuvia, pe quello se pensa a-a poscibilitæ de un guasto. L’ançiaña a l’ea sciortia d’in casa pe fâ a speisa primma d’asciste a seu binella disabile, ma da lê a no gh’é ciù tornâ.

Traduçion italiaña

Tragedia a Genova, donna morta travolta da un’auto senza freno a mano

Una donna di 72 anni, Fulvia Minetti, è morta il 10 settembre a Genova, in via Borgoratti, investita da un’auto senza freno a mano. Il veicolo era parcheggiato dall’altra parte della carreggiata quando ha iniziato a muoversi all’indietro da solo. La donna è rimasta schiacciata contro il muro e non è stato possibile fare nulla per salvarla. Il proprietario, un uomo di 54 anni, ha riferito di aver tirato il freno a mano prima di andare a fare colazione in un bar. Gli agenti di polizia locale hanno trovato l’auto chiusa a chiave e con il freno a mano tirato, per questo motivo hanno ipotizzato la possibilità di un guasto. L’anziana era uscita di casa per fare la spesa prima di assistere la gemella disabile, ma da lei non è più tornata.

Violensa à Sanremmo, disabile de 21 anni piccou à sangue da quattro zoeni

Un turista piemonteise de 21 anni, disabile con de difficortæ motöie, o l’é stæto massacrou de bòtte da quattro zoeni a-i 7 de settembre à Sanremmo. Trei de loiatri son stæti arrestæ da-a poliçia da lì à pöco: son tutti rescidenti à Monego d’origine magrebiña, d’etæ tra i 18 e i 21 anni. O quarto o l’é arriescio à scappâ. Inte un video se vedde tutta a violensa. Dòppo passou a seiaña inte un locale, i quattro coran apreuvo a-a vittima, ghe crian de offeise e dapeu ô piccan fin à quande dixan: «Va ben, figgeu, o l’é mòrto». O zoeno o l’é arrestou gravemente ferio. I autoî da violensa, accaxonæ de lexoin graviscime, an contou a seu verscion: «Un de noiatri o l’ea stæto aggredio, semmo sciortii pe çercâ o gruppo».

Traduçion italiaña

Violenza a Sanremo, disabile di 21 anni picchiato a sangue da quattro giovani

Un turista piemontese di 21 anni, disabile con difficoltà motorie, è stato massacrato da quattro giovani il 7 settembre a Sanremo. Tre di loro sono stati arrestati dalla polizia poco dopo: sono tutti residenti a Monaco di origine maghrebina, di età compresa tra i 18 e i 21 anni. Il quarto è riuscito a fuggire. In un video si vede tutta la violenza. Dopo aver trascorso la serata in un locale, i quattro inseguono la vittima, le gridano insulti e poi la picchiano fino a dire: «Va bene, ragazzi, è morto». Il ragazzo è rimasto gravemente ferito. Gli autori della violenza, accusati di lesioni gravissime, hanno raccontato la loro versione: «Uno di noi è stato aggredito, siamo usciti a cercare il gruppo».

Scormatô do Besagno, a talpa a comensià à scavâ da-o 1° d’ottobre

Dòppo çinque meixi se sblòcca o cantê do scormatô do Besagno à Zena. A Region a l’à annonçiou che a-o 1° d’ottobre a Tbm arrivâ da-a Ciña a comensià à travaggiâ. O montaggio do machinäio, ch’o peisa 1.280 tonnëi, o l’é tòsto arrivou a-a fin. A talpa, comme se ghe dixe, a scavià fin à 20 metri a-o giorno, saieiva à dî a-o manco un anno de lou, dæto che a galleria a l’é de 6,7 chilòmetri. Se no ghe saià atri sappelli, l’infrastruttua a saià in deuvia do 2027. Intanto besorrià finî o træto de 650 metri da-a preisa a-o tunnel ch’o pòrta l’ægua in mâ, pægio pe-i urtimi 50 metri sotta corso Italia, donde a piña do Besagno a sciortià con quella do Feuxan.

Traduçion italiaña

Scolmatore del Bisagno, la talpa inizierà a scavare dal 1° ottobre

Dopo cinque mesi si sblocca il cantiere dello scolmatore del Bisagno a Genova. La Regione ha annunciato che il 1° ottobre entrerà in funzione la Tbm arrivata dalla Cina. Il montaggio del macchinario, che pesa 1.280 tonnellate, è quasi completato. La talpa, come viene chiamata, scaverà fino a 20 metri al giorno, ovvero almeno un anno di lavoro, dato che la galleria è lunga 6,7 ​​chilometri. Se non ci saranno altri intoppi, l’infrastruttura sarà operativa nel 2027. Nel frattempo, bisognerà terminare il tratto di 650 metri dalla presa alla galleria che porta l’acqua al mare, nonché gli ultimi 50 metri sotto corso Italia, dove la piena del Bisagno sfocerà con quella del Fereggiano.

E notiçie da l’Italia

Senti a verscion registrâ:

Caxo Almasri, l’investigaçion a s’allarga. Polemica in sciâ Meloni à Neuva York

A Giusi Bartolozzi, cappo de gabinetto do ministëio da Giustiçia, a l’é indagâ da-a Procua de Romma into proçedimento in sciô caxo do Almasri, o generale libico arrestou in Italia e dapeu portou inderê a-o seu Paise con un xeuo de Stato. O Tribunâ di ministri o l’aiva giudicou a verscion da Bartolozzi böxarda e da no poeise fiâ. O ministro Nordio o l’aiva defeisa. Intanto l’é scciuppou a polemica in sciô fin de settemaña da Meloni à Neuva York co-a figgia. A prescidensa do Conseggio a l’à parlou de «vixita privâ» sensa xeui de Stato, a differensa de indiscreçioin. Inta Lega gh’é do remescio in sciô Vannacci. O viçeprescidente do Senato Centinaio: «Ch’o stagghe a-e regole, o cappo o no l’é lê».

Traduçion italiaña

Caso Almasri, l’inchiesta si allarga. Polemica su Meloni a New York

Giusi Bartolozzi, capo di gabinetto del ministero della Giustizia, è indagata dalla Procura di Roma nell’ambito del procedimento relativo al caso Almasri, il generale libico arrestato in Italia e poi riportato in patria con un volo di Stato. Il Tribunale dei ministri aveva giudicato la versione di Bartolozzi mendace e inattendibile. Il ministro Nordio l’aveva difesa. Intanto sono scoppiate le polemiche sul weekend di Meloni a New York con la figlia. La presidenza del Consiglio ha parlato di «visita privata» senza voli di Stato, la differenza delle indiscrezioni. Nella Lega agitazione per Vannacci. Il vicepresidente del Senato: «Si attenga alle regole, il capo non è lui».

Quattro mòrti in sciô travaggio inte un giorno, a strage a l’é sensa fin

No s’afferma a strage in sciô travaggio. A-i 9 de settembre gh’é stæto quattro vittime inte un giorno solo. À Romma un operäio o l’é mòrto sciaccou da un machinäio in sciâ banchiña do Tevere. À Monsa un òmmo de 48 anni o l’à perso a vitta inta mæxima mainea inte unna fabrica. À Turin un atro louante o l’é cheito d’into cavagno de unna manciña à 40 metri da tæra. Into Cataneise un òmmo de 40 anni o l’é preçipitou d’in sce un pontezzo e o l’é mòrto de botto. A ministra do Travaggio Calderone a l’à incontrou e impreise e i scindacati in sce l’argomento da seguessa.

Traduçion italiaña

Quattro morti sul lavoro in un giorno, la strage è infinita

Non si ferma la strage sul lavoro. Il 9 settembre quattro vittime in un solo giorno. A Roma un operaio è morto schiacciato da un macchinario sulla riva del Tevere. A Monza un uomo di 48 anni ha perso la vita nello stesso modo in una fabbrica. A Torino un altro lavoratore è caduto dal cestello di una gru 40 metri da terra. A Catania un uomo di 40 anni è precipitato da un ponte ed è morto sul colpo. La ministra del Lavoro Calderone ha incontrato aziende e sindacati sul tema della sicurezza.

O Frascati e o Acutis son santi, 80mia in ciassa San Pê pe-a canonizzaçion

Ottantamia persoñe e passa an invaso ciassa San Pê in Vatican pe-a canonizzaçion di doî santi figgeu: o Pier Giorgio Frascati e o Carlo Acutis. Son stæti i primmi fæti da-o pappa Lion XIV: «Son un invito à tutti noiatri, sorviatutto i zoeni, à no straggiâ a vitta, ma à giâla verso l’erto e fâne un cao d’euvia», o l’à commentou. Tutti doî son stæti corpii da unna moutia tempoia ch’a l’à misso fin a-e seu vitte, e tutti doî çercavan d’aggiuttâ i ciù pövei. Pe loiatri e gente son arrivæ da tutto o mondo, fiña da-i Emirati Arabi. In ciassa gh’ea ascì i genitoî do Acutis: l’unico caxo inta stöia o l’ea quello da Maria Goretti.

Traduçion italiaña

Frascati e Acutis sono santi, 80mila in piazza San Pietro per la canonizzazione

Oltre ottantamila persone hanno invaso piazza San Pietro in Vaticano per la canonizzazione dei due santi ragazzi: Pier Giorgio Frascati e Carlo Acutis. Sono stati i primi santificati da papa Leone XIV: «Sono un invito a tutti noi, soprattutto ai giovani, a non sprecare la vita, ma a volgerla verso l’alto e farne un capolavoro», ha commentato. Entrambi colpiti da una malattia precoce che pose fine alla loro vita, entrambi cercavano di aiutare i più poveri. Per loro sono arrivate persone da tutto il mondo, persino dagli Emirati Arabi Uniti. In piazza c’erano anche i genitori di Acutis: l’unico caso nella storia è stato quello di Maria Goretti.

E notiçie da-o mondo

Senti a verscion registrâ:

Droin in sciâ Polònia, tenscion mascima co-a Ruscia: 40mia sordatti a-o confin

Un sciammo de 19 droin, tegnui pe rusci, o l’à violou o spaçio d’äia da Polònia inta neutte tra i 9 e 10 de dexembre. Çerti son stæti cacciæ zu. O governo de Varsavia o l’à ciammou l’articolo 4 da Nato. «Semmo vexin ciù che mai a-o reisego de unna guæra mondiale», o l’à dito o primmo ministro Donald Tusk. O Cremlin o l’à denegou: «Nisciuña preuva contra de noiatri». A Polònia a l’à misso in riga 40mia sordatti a-o confin con Ruscia e Bieloruscia, a Nato a l’à rinforsou e defeise à levante. «L’Euröpa a l’é in lòtta pe-a libertæ e l’avvegnî», l’avvertimento da prescidente da Commiscion europea Ursula von der Leyen, ch’a l’à annonçiou un accòrdio con l’Ucraina pe tiâ sciù «unna miagia de droin».

Traduçion italiaña

Droni sulla Polonia, massima tensione con la Russia: 40mila soldati al confine

Uno sciame di 19 droni, considerati russi, ha violato lo spazio aereo polacco nella notte tra il 9 e il 10 dicembre. Alcuni sono stati abbattuti. Il governo di Varsavia ha invocato l’articolo 4 della Nato. «Siamo vicini più che mai al rischio di una guerra mondiale», ha dichiarato il primo ministro Donald Tusk. Il Cremlino ha smentito: «Nessuna prova contro di noi». La Polonia ha schierato 40mila di soldati al confine con Russia e Bielorussia, la Nato ha rafforzato le difese a est. «L’Europa sta lottando per la libertà e il futuro», ha avvertito la presidente della Commissione europea Ursula von der Leyen, che ha annunciato un accordo con l’Ucraina per costruire «un muro di droni».

Attentato terroristico à Gerusalemme, Isræle o bombezza o Qatar

Isræle o l’à attaccou in Qatar. L’aviaçion a l’à bombezzou i cappi de Hamas reunii à Doha pe discorrî da tregua à Gazza. A l’é stæta a primma vòtta che Tel Aviv a l’à inandiou unn’operaçion contra un Paise arabo. A deçixon a l’é stæta piggiâ da-o Benjamin Netanyahu dòppo l’attentato di 8 de dexembre à Gerusalemme: doî terroristi palestineixi an sparou in sce un autobo e an ammassou a-o manco sëi persoñe. Da Hamas son stæti çelebræ comme di eröi. Pe l’Union europea a l’é stæta unna «violaçion do drito internaçionale». Intanto into parlamento europeo s’é votou in sciô reconoscimento da Palestiña: 305 scì, 151 no, 122 astegnui. A miscion umanitäia Global Sumud Flotilla a l’à denonçiou doî attacchi.

Traduçion italiaña

Attentato terroristico a Gerusalemme, Israele bombarda il Qatar

Israele ha attaccato in Qatar. L’aviazione ha bombardato i leader di Hamas riuniti a Doha per discutere di una tregua a Gaza. È stata la prima volta che Tel Aviv ha lanciato un’operazione contro un Paese arabo. La decisione è stata presa da Benjamin Netanyahu dopo l’attentato dell’8 dicembre a Gerusalemme: due terroristi palestinesi hanno aperto il fuoco su un autobus e ucciso almeno sei persone. Da Hamas sono stati celebrati come eroi. Per l’Unione europea si è trattato di una «violazione del diritto internazionale». Nel frattempo, al parlamento europeo si è votato sul riconoscimento della Palestina: 305 sì, 151 no, 122 astensioni. La missione umanitaria Global Sumud Flotilla ha denunciato due attacchi.

Stati Unii, l’attivista de drita Charlie Kirk ammassou à corpi de pistòlla

O Charlie Kirk, attivista da drita americaña de 31 anni ben ben vexin a-o Trump, o l’é stæto ammassou à corpi de pistòlla tanto ch’o parlava a-i studenti da Utah Valley University. I video pubricæ in sciâ Ræ mostran e gente che scappan dòppo l’attacco. «Nisciun l’à capio ò avuo o cheu da zoentù inti Stati Uniti megio che o Charlie», o regòrdo do Trump in sce Truth. O prescidente o l’à accaxonou a scinistra radicale do «terroriximo che veddemmo into nòstro Paise». L’Fbi a l’é ancon apreuvo à çercâ l’assascin e a l’à pubricou de fotografie ciammando l’aggiutto de gente pe identificâlo. O zoeno o gh’à tiou d’in sciô teito de unna construçion. O scceuppo addeuviou pe l’attentato o l’é stæto attrovou inte un bòsco.

Traduçion italiaña

Stati Uniti, l’attivista di destra Charlie Kirk ucciso da colpi di arma da fuoco

Charlie Kirk, un attivista di destra americano di 31 anni molto vicino a Trump, è stato ucciso a colpi d’arma da fuoco mentre parlava agli studenti della Utah Valley University. I video pubblicati online mostrano la folla in fuga dopo l’attacco. «Nessuno ha capito o posseduto il cuore dei giovani negli Stati Uniti meglio di Ciarlie», il ricordo di Trump su Truth. Il presidente ha incolpato la sinistra radicale per il «terrorismo che vediamo nel nostro Paese». L’Fbi è ancora alla ricerca dell’assassino e ha diffuso fotografie che chiedendo l’aiuto del pubblico per identificarlo. Il giovane gli ha sparato dal tetto di un edificio. Il fucile utilizzato per l’attentato è stato trovato in bosco.