O Zinâ

Ediçion

E notiçie da-a Liguria

Zena piña de rumenta, a Salis a l’annonçia un neuvo bando pe 100mia tonnëi

Zena a l’é invasa da-a rumenta feua da-i cascionetti. L’Amiu a l’aiva avvertio che l’arrecuggeita a saieiva stæta ciù ræa pe doe settemañe pe corpa de guasti e problemi à eutto stabilimenti feua da Liguria che no peuan reçeive o materiale. A scindica Salis a l’à convocou de premmua i cappi de l’açienda e a l’à domandou de trovâ di sciti de stoccaggio à tempo. Dapeu ghe saià a pubricaçion de un neuvo bando pe-o conferimento de 100mia tonnëi de rumenta. Ma a crixi a l’à açeiso torna a discuscion in sciô termovalorizzatô. Pe-o prescidente ligure Marco Bucci se ne peu fâ un ciù piccin à Scarpin, a Salis a vorrieiva che se studie primma de atre soluçioin inta region, anche perché ciù fòrse politiche inta seu coaliçion no son d’accòrdio.

Traduçion italiaña

Genova piena di spazzatura, Salis annuncia un nuovo bando per 100mila tonnellate

Zena è invasa dai rifiuti fuori dai cassonetti. Amiu aveva avvertito che la raccolta sarebbe stata più scarsa per due settimane a causa di guasti e problemi in otto impianti fuori Liguria che non possono ricevere il materiale. La sindaca Salis ha convocato d’urgenza i vertici aziendali e ha chiesto loro di trovare siti di stoccaggio temporanei. Poi ci sarà la pubblicazione di un nuovo bando per il conferimento di 100mila di tonnellate di rifiuti. Ma la crisi ha riacceso il dibattito sul termovalorizzatore. Per il presidente ligure Marco Bucci se ne può realizzare uno più piccolo a Scarpino, Salis vorrebbe che prima venissero studiate altre soluzioni in regione, anche perché diverse forze politiche nella sua coalizione non sono d’accordo.

Vendia de dröga inti carroggi, gròssa operaçion di cantonê de Zena: vinti arrestæ

Operaçion da poliçia locale de Zena contra a vendia de crack inta çittæ vegia, vegnua unna vea emergensa inti urtimi meixi. Vinti persoñe son stæte arrestæ. À fornî a dröga, ch’a l’ea trafegâ sorviatutto tra Prè e a Darsena, a l’ea unna cobia de maio e moggê senegaleixi con unna butega à San Pê d’Æña ch’a fonçionava da çentrale e a ghe permetteiva de schivâ i contròlli continui inti carroggi. L’investigaçion a l’ea nasciua do 2023 e a l’é anæta avanti anche graçie à de interçettaçioin ambientale. I cantonê an posciuo documentâ a-o manco 150 çescioin de crack ò cocaiña. L’attivitæ a permetteiva a-o baccan de 25 anni de fâ unna vitta da ricco, tanto da anâ in gio con de machine da 40mia euro.

Traduçion italiaña

Spaccio di droga nei vicoli, maxi operazione della polizia locale di Genova: venti arresti

Operazione della polizia locale di Genova contro lo spaccio di crack nel centro storico, divenuto una vera e propria emergenza negli ultimi mesi. Venti persone sono state arrestate. A fornire la droga, che veniva smerciata principalmente tra Prè e la Darsena, era una coppia di coniugi senegalesi con un negozio a Sampierdarena che funzionava come una centrale e consentiva loro di aggirare i continui controlli nei vicoli. L’indagine era iniziata nel 2023 ed è proseguita anche grazie alle intercettazioni ambientali. I vigili sono riusciti a documentare almeno 150 sequestri di crack o cocaina. Il business ha permesso al titolare 25enne di arricchirsi, tanto che andava in giro con auto da 40mila di euro.

Pscicòlogo de base, pe-a fin de l’anno parte a sperimentaçion in Liguria

Da chì a-a fin de l’anno comensià a sperimentaçion do pscicòlogo de base in Liguria. L’à annonçiou a prescidente regionale de l’Ordine Claretta Femia. E manifestaçion d’interesse pe-a seleçion di profescionisti son za partie inte tutte e Asl, manca solo quella zeneise. Se prevedde a missa in servixo de 38 pscicòloghi de territöio che staian d’arente a-i meghi de famiggia into sostëgno a-i paçienti inte case de communitæ. A domanda d’ascistensa a porrià arrivâ drita da-o çittæn, da-o mego, da-o pediatra ò da un atro speçialista. Da lì i incarregæ sviluppian un progetto clinico individuale e un programma personalizzou.

Traduçion italiaña

Psicologo di base, entro fine anno parte la sperimentazione in Liguria

Da qui a fine anno partirà la sperimentazione dello psicologo di base in Liguria. L’annuncio è stato dato dalla presidente regionale dell’Ordine Claretta Femia. Le manifestazioni di interesse per la selezione dei professionisti sono già partite in tutte le Asl, manca solo quella genovese. È previsto l’inserimento di 38 psicologi territoriali che affiancheranno i medici di base nel supporto ai pazienti nelle case di comunità. La richiesta di assistenza potrà arrivare direttamente dal cittadino, dal medico, del pediatra o da un altro specialista. Da lì gli incaricati elaboreranno un piano clinico individuale e un calendario personalizzato.

E notiçie da l’Italia

Eleçion regionale: o çentro-drita o guägna in Calabria, accòrdio in sce Veneto e Pulia

O çentro-drita o l’à guägno e eleçioin regionale in Calabria. O governatô in sciortia Roberto Occhiuto o l’à piggiou o 57,9%. O passou prescidente de l’Inps Pasquale Tridico, candidou co-o campo largo, o s’é affermou a-o 41,1%. «Unna desfæta pe chi ne voeiva batte pe-a stradda giudiçiäia», o commento do Occhiuto ch’o l’aiva dæto e dimiscioin a-i 31 de luggio dòppo un avviso de garançia pe corruçion. A prescidente Giorgia Meloni a se recilla: «Reconosciuo o bon governo». Gh’é l’accòrdio inta coaliçion pe-e atre Regioin che votan a-a fin de novembre: in Veneto core o leghista Alberto Stefani, in Pulia o çivico Luigi Lobuono. Confermou in Campania o viçeministro de l’Estranxeo Edmondo Cirielli de Fratelli d’Italia.

Traduçion italiaña

Elezioni regionali: il centrodestra vince in Calabria, accordo su Veneto e Puglia

Il centrodestra ha vinto le elezioni regionali in Calabria. Il governatore uscente Roberto Occhiuto ha ottenuto il 57,9%. L’ex presidente dell’Inps Pasquale Tridico, in corsa con il campo largo, ha ottenuto il 41,1%. «Una sconfitta per chi voleva batterci per via giudiziaria», ha commentato Occhiuto, dimessosi il 31 luglio dopo un avviso di garanzia per corruzione. La presidente Giorgia Meloni esulta: «Riconosciuto il buon governo». C’è l’accordo nella coalizione per le altre regioni al voto a fine novembre: in Veneto corre il leghista Alberto Stefani, in Puglia il civico Luigi Lobuono. Confermato in Campania il viceministro degli Esteri Edmondo Cirielli di Fratelli d’Italia.

Inmunitæ confermâ pe-a Ilaria Salis, niente proçesso pe-i ministri Nordio e Piantedosi

A Ilaria Salis, deputâ europea de l’Alleanza Verdi Sinistra, a no l’anià à proçesso in Ongaia, donde a l’ea za stæta in prexon con l’accusa de lexoin. O Parlamento o gh’à confermou l’inmunitæ pe un voto de differensa: 306 scì e 305 no. «Unna vittöia pe-a democraçia e l’antifasciximo», a l’à commentou. O conto segretto o l’à aggiuttou, visto che in teoria o Ppe o l’avieiva dovuo votâ co-a drita. Incangio a Camia a l’à denegou l’autorizzaçion a-o proçesso pe-i ministri Nordio e Piantedosi e pe-o sottosegretäio Montovano pe-o caxo do Almasri, o generâ libico accaxonou de crimini contra l’umanitæ arrestou in Italia e portou torna in patria.

Traduçion italiaña

Confermata l’immunità per Ilaria Salis, niente processo per i ministri Nordio e Piantedosi

Ilaria Salis, eurodeputata dell’Alleanza Verdi Sinistra, non sarà processata in Ungheria, dove era già stata detenuta per lesioni. Il Parlamento le ha confermato l’immunità con un voto di differenza: 306 sì e 305 no. «Una vittoria per la democrazia e l’antifascismo», ha commentato. Lo scrutinio segreto ha aiutato, visto che teoricamente il Ppe avrebbe dovuto votare con la destra. Invece la Camera ha negato l’autorizzazione al processo ai ministro Nordio e Piantedosi e al sottosegretario Montovano per il caso Almasri, il generale libico accusato di crimini contro l’umanità arrestato in Italia e riportato in patria.

Reggio Calabria, dònna de 25 anni a l’ammassa i seu figgin da nascion: arrestâ

A l’à dæto a-a luxe doî binellin, a î à ammassæ negandoli, dapeu a î à inguggeiti inte unna coverta pe ascondili inte un armäio. Pe sta raxon unna dònna de 25 anni de Reggio Calabria a l’é stæta arrestâ e missa a-i arresti in cà. A zoena a l’é accaxonâ d’avei fæto o mæximo con un atro figgio tòsto nasciuo che l’é trei anni. O galante o l’é indagou pe façilitaçion. À descrovî o cadaveo do piccin, do 2024, l’ea stæto a moæ da dònna, ch’a l’aiva ciammou de botto a poliçia. A zoena a l’ea stæta indagâ pe infantiçidio, dapeu i investigatoî an arrecuggeito di atri elementi.

Traduçion italiaña

Reggio Calabria, donna di 25 anni uccide i figli appena nati: arrestata

Ha dato alla luce due gemelli, li ha uccisi soffocandoli, poi li ha avvolti in una coperta per nasconderli in un armadio. Di conseguenza, una donna di 25 anni di Reggio Calabria è stata arrestata e posta agli arresti domiciliari. La giovane è accusata di aver fatto lo stesso con un altro figlio neonato tre anni fa. Il fidanzato è indagato per favoreggiamento. A scoprire il cadavere del bambino, nel 2024, era stata la madre della donna, che ha immediatamente chiamato la polizia. La giovane è stata indagato per infanticidio, poi gli investigatori hanno raccolto altri elementi.

E notiçie da-o mondo

Accòrdio Isræle-Hamas, s’afferma a guæra a Gazza e parte o cian do Trump

Dòppo doî anni de guæra e miggiæa de mòrti, o governo isrælian e Hamas an firmou in Egitto l’accòrdio ch’o fa partî o cian de paxe propòsto da-o prescidente american Donald Trump. Inta Striscia de Gazza s’é fermou o feugo. L’Idf a deve retiâse fin a-a linia giana indicâ inte carte, Hamas o deve liberâ tutti i ostaggi vivi inte trei giorni. Inta primma fase se prevedde a liberaçion de 1.950 prexonê palestineixi, tra i quæ no ghe saià o Barghuthi. O Trump o festezza: «Emmo fermou a guæra, a saià unna paxe ch’a dua». E in sce l’ipòtexi di doî Stati, propòsta torna anche da-o Macron: «Me ne staiò de quello che concòrdan». I attivisti da Global Sumud Flotilla, tornæ dòppo l’arresto in mâ, an denonçiou: «Semmo stæti piccæ e mätrattæ da-i isrælien».

Traduçion italiaña

Accordo Israele-Hamas, si ferma la guerra a Gaza e parte il piano Trump

Dopo due anni di guerra e migliaia di morti, il governo israeliano e Hamas hanno firmato in Egitto l’accordo che avvia il piano di pace proposto dal presidente americano Donald Trump. Nella Striscia di Gaza è in vigore il cessate il fuoco. L’Idf deve ritirarsi fino alla linea gialla indicata nelle mappe, Hamas deve rilasciare tutti gli ostaggi vivi entro tre giorni. La prima fase prevede il rilascio di 1.950 prigionieri palestinesi, tra cui non ci sarà Barghuthi. Trump esulta: «Abbiamo fermato la guerra, sarà una pace duratura». E sull’ipotesi dei due Stati, riproposta anche da Macron: «Mi atterrò a quello che concordano». Gli attivisti della Global Sumud Flotilla, dopo l’arresto in mare, hanno denunciato: «Siamo stati picchiati e maltrattati dagli israeliani».

O premio Nobel pe-a paxe à l’attivista do Venezuela María Corina Machado

O premio Nobel pe-a paxe o va a-a María Corina Machado, l’attivista do Venezuela oppoxitoa do Maduro e costreita à vive da grandestiña. Do 2023 a l’aiva ottegnuo o 90% di voti contra a dittatua, ma i tribunæ gh’an impedio de governâ. A Casa Gianca a sperava inte un reconoscimento pe-o Trump: «O comitato o l’à mostrou d’antepoñe a politica a-a paxe». O Nobel pe-a meixiña a-o giaponeise Shimon Sakaguchi e a-i americhen Mary Brunkow e Fred Ramsdell, autoî de unna reçerca in scê çellule guardiañe de l’inmunitæ. Quello pe-a lettiatua a-o scrittô ongareise Lazlo Krasznahorkai: «Son orgoggioso, ma triste pe-a scituaçion do mondo d’ancheu», o l’à dito.

Traduçion italiaña

Il premio Nobel per la pace all’attivista venezuelana María Corina Machado

Il premio Nobel per la pace va a María Corina Machado, l’attivista venezuelana oppositrice di Maduro e costretta a vivere in clandestinità. Nel 2023 aveva ottenuto il 90% dei voti contro la dittatura, ma i tribunali le hanno impedito di governare. La Casa Bianca auspicava un riconoscimento per Trump: «Il comitato ha dimostrato di anteporre la politica alla pace». Il Nobel per la Medicina al giapponese Shimon Sakaguchi e agli americani Mary Brunkow e Fred Ramsdell, autori di ricerche sulle cellule guardiane dell’immunità. Quello per la letteratura allo scrittore ungherese Lazlo Krasznahorkai: «Sono orgoglioso, ma triste per l’attuale situazione mondiale», ha dichiarato.

Fransa into ravaxo, o Lecornu o lascia: o Macron o promette un atro governo

Torna ravaxo in Fransa: o primmo ministro Sebastien Lecornu, incarregou a-i 9 de settembre, o l’à dæto e dimiscion dòppo unna neutte da-a formaçion do governo. «No gh’ea e condiçioin», o l’à dito. Da lì à no guæi gh’ea da approvâ a finançiäia, ma o Parlamento o l’ea scciappou. O prescidente Macron o l’à asseguou ch’o nominià fito un neuvo premier: «Sento che un cammin o l’é ancon poscibile, ma a mæ miscion a l’é finia: pòsso dî d’aveile provæ tutte», o l’à commentou. «Basta con sta scena», attacca a Marine Le Pen ch’a vorrieiva desfâ l’Assemblée e tornâ a-e eleçioin. Da mæxima idea o cappo da France Insoumise Mélenchon: «O Macron o l’é da destituî».

Traduçion italiaña

Francia nel caos, Lecornu si dimette: Macron promette un altro governo

Ancora caos in Francia: il primo ministro Sébastien Lecornu, incaricato il 9 settembre, si è dimesso dopo una sola notte dalla formazione del governo. «Non c’erano le condizioni», ha dichiarato. Poco dopo si sarebbe dovuto approvare il bilancio, ma il Parlamento si è spaccato. Il presidente Macron ha assicurato che nominerà presto un nuovo primo ministro: «Sento che una via è ancora possibile, ma la mia missione è finita: posso dire di averle tentate tutte», ha commentato. «Basta con questa farsa», attacca Marine Le Pen, che vorrebbe sciogliere l’Assemblea e tornare alle elezioni. Dello stesso parere il leader della France Insoumise Mélenchon: «Macron va destituito».