O Zinâ

Ediçion

E notiçie da-a Liguria

Amt, perdie fin à 99 mioin. A Salis: «Anemmo a-a Corte di conti»

E perdie de l’Amt de Zena, inti conti do 2024 e 2025, van da-i 77 a-i 99 mioin d’euro. O l’é l’exito de l’analixi fæta da-a soçietæ de revixon incarregâ da l’açienda. «A-i 22 d’ottobre gh’emmo un appontamento co-a Corte di conti, beseugna açertâ e responsabilitæ», l’annonçio da scindica Siliva Salis inte unna conferensa stampa. «A l’é a perdia ciù grande da stöia de l’Amt», a l’à azzonto con promette che a soçietæ a l’arrestià pubrica. O prescidente Berruti o l’à dito ch’o presentià a domanda pe-a compoxiçion negoçiâ da crixi. L’ipòtexi a l’é che a Region a l’intre in maggioransa. L’oppoxiçion à l’attacco: «Comm’a peu fâ de accuse pæge sensa basâse in scî conti offiçiæ?». O prescidente ligure Marco Bucci, passou scindico de Zena: «Sti numei me pan imposcibili».

Traduçion italiaña

Amt, perdite fino a 99 milioni. Salis: «Andiamo alla Corte dei Conti»

Le perdite di Amt Genova, nei bilanci 2024 e 2025, oscillano tra i 77 e i 99 milioni di euro. È il risultato dell’analisi effettuata dalla società di revisione incaricata dall’azienda. «Il 22 ottobre abbiamo un appuntamento con la Corte dei conti, dobbiamo accertare le responsabilità», ha annunciato la sindaca Siliva Salis in conferenza stampa. «È la perdita più grande nella storia dell’Amt», ha aggiunto, promettendo che la società rimarrà pubblica. Il presidente Berruti ha detto che presenterà istanza di composizione negoziata della crisi. L’ipotesi è che la Regione entri in maggioranza. L’opposizione all’attacco: «Come si possono fare simili accuse senza basarsi sui conti ufficiali?». Il presidente ligure Marco Bucci, ex sindaco di Genova: «Questi numeri mi sembrano impossibili».

Scormatô do Besagno, çeimònia pe-a Tbm: a scavià 20 metri a-o giorno

Çeimònia de missa in deuvia pe-a Tbm, a talpa comme se ghe dixe, ch’a scavià a galleria do scormatô do Besagno. A machina, ch’a saià montâ areo da chì a-a fin d’ottobre, a porrià avansâ de 20 metri a-o giorno pöcassæ, coscì da aveighe o tunnel pronto inte un anno. A tæra de scavo a se porrià addeuviâ pe-i repascimenti da mæña in Liguria, ma gh’é ascì l’ipòtexi d’impîghe i cascioin da neuva diga do pòrto de Zena, se respettian i parametri da normativa. L’incomenso do travaggio co-a Tbm o portià into cantê unn’ottanteña de louanti speçializzæ, ma beseugna ancon deçidde donde saian allögiæ, visto che o campo base o l’é pin.

Traduçion italiaña

Scolmatore del Bisagno, cerimonia per la Tbm: scaverà 20 metri al giorno

Cerimonia di avvio per la Tbm, la cosiddetta talpa, che scaverà la galleria dello scolmatore del Bisagno. La macchina, che verrà montata entro fine ottobre, potrà avanzare di circa 20 metri al giorno, così da avere la galleria pronta in un anno. Le terre di scavo si potranno utilizzare per i ripascimenti delle spiagge in Liguria, ma c’è anche l’ipotesi di riempire i cassoni della nuova diga del porto di Genova, se verranno rispettati i parametri delle normative. L’avvio dei lavori con la Tbm porterà in cantiere un’ottantina di operai specializzati, ma deve ancora essere deciso dove saranno alloggiati, visto che il campo base è pieno.

A cantante Taylor Swift a çelebra Portofin into neuvo album

A cantante americaña Taylor Swift a l’à averto o seu tòcco Elizabeth Taylor, into neuvo album The life of a showgirl, con unna referensa diretta à Portofin. «Aiva in cheu quella vista de Portofin quande ti m’æ ciammâ a-o Plaza Athénée», dixe a traduçion do primmo verso. A no l’é a primma vòtta che l’artista a rende omaggio a-o borgo ligure: inti meixi passæ a gh’aiva dedicou o disco in ediçion limitâ Orange Glitter Portofino. Da-o Commun l’é arrivou un invito offiçiâ a-a Taylor Swift ch’a vixite o paise pe «vive in primma persoña a magia ch’a l’à deçiso de çelebrâ co-a seu muxica».

Traduçion italiaña

La cantante Taylor Swift celebra Portofino nel suo nuovo album

La cantante americana Taylor Swift ha aperto il suo brano Elizabeth Taylor, nel nuovo album The Life of a Showgirl, con un riferimento diretto a Portofino. «Avevo nel cuore quella vista di Portofino quando mi chiamasti al Plaza Athénée», recita la traduzione del primo verso. Non è la prima volta che l’artista rende omaggio al borgo ligure: nei mesi precedenti gli aveva dedicato il disco in edizione limitata Orange Glitter Portofino. Dal Comune è arrivato un invito ufficiale a Taylor Swift a visitare il Paese per «vivere in prima persona la magia che ha deciso di celebrare con la sua musica».

E notiçie da l’Italia

Sciòpero generale pe Gazza, doî mioin inte ciasse e scontro co-o governo

Doî mioin de gente inte ciasse, segondo i organizzatoî, pe-o sciòpero generale à sostëgno da Global Sumud Flotilla e pe-a popolaçion de Gazza a-i 3 d’ottobre. Blòcchi e cortëi inte çento çittæ italiañe. Pe-a Cgil e i scindacati de base l’adexon a l’é stæta do 60%. Gh’é stæto di scontri à Bològna e Turin, unna manifestante e 30 poliçiòtti ferii. O sciòpero o l’ea stæto deciarou inlegittimo da-a commiscion de garançia, ma o l’é stæto confermou. «A fin de settemaña longa e a revoluçion no stan insemme – l’attacco da prescidente Meloni –. Nisciun guägno pe-i palestineixi ma asciddi pe-i italien». O ministro Salvini: «Da-a Cgil unna guæra politica, saviemo comme comportâse». A replica: «Menasse mai viste primma». A Schlein: «Tegnî zu e moen da-i driti».

Traduçion italiaña

Sciopero generale a Gaza, due milioni in piazza e scontri con il governo

Due milioni di persone in piazza, secondo gli organizzatori, per lo sciopero generale a sostegno della Global Sumud Flotilla e per la popolazione di Gaza il 3 ottobre. Blocchi e cortei in un cento città italiane. Per Cgil e sindacati di base l’adesione è stata del 60%. Scontri a Bologna e Torino, un manifestante e 30 poliziotti feriti. Lo sciopero era stato dichiarato illegittimo dalla commissione di garanzia, ma è stato confermato. «Il weekend lungo e la rivoluzione non stanno insieme – l’attacco della presidente Meloni –. Nessun beneficio per i palestinesi ma disagi per gli italiani». Il ministro Salvini: «Dalla Cgil una guerra politica, sapremo come comportarci». La replica: «Minacce senza precedenti». Schlein: «Giù le mani dai diritti».

Assascinio in Campania, un òmmo o l’ammassa a moggê e un figgio à prionæ

Un òmmo de 58 anni, Salvatore Ocone, o l’à ammassou à prionæ a moggê e o figgio de 15 anni e o l’à ferio gravemente a figgia de 16 anni. O ciù grande, de 23 anni, o s’é sarvou perché o viveiva da unn’atra parte. A tragedia a l’é avvegnua à Paupisi, in provinsa de Benevento. O còrpo da dònna o l’é stæto trovou da-a seuxoa, ch’a sta inta mæxima villetta. L’òmmo, fermou à Campobasso, o l’à ammisso e seu responsabilitæ inte l’interrogatöio. «Mæ moggê e l’ea aggresciva e autoritäia», o l’à dito quande gh’an domandou e raxoin de l’assascinio. O l’ea za stæto in cua pe di problemi de mente do 2011.

Traduçion italiaña

Omicidio in Campania, uomo uccide la moglie e un figlio a pietrate

Un uomo di 58 anni, Salvatore Ocone, ha ucciso a pietrate la moglie e il figlio 15enne e ha ferito gravemente la figlia 16enne. Il più grande, 23 anni, si è salvato perché viveva altrove. La tragedia è avvenuta a Paupisi, in provincia di Benevento. Il corpo della donna è stato trovato dalla suocera, che abita nella stessa villa. L’uomo, fermato a Campobasso, ha ammesso le sue responsabilità durante l’interrogatorio. «Mia moglie era aggressiva e autoritaria», ha detto quando gli sono state chieste le motivazioni ell’omicidio. Era già stato in cura per problemi mentali nel 2011.

Tragedia in sciô Circeo, preçipita un aeroplan de l’Aeronautica: doî mòrti

Un aeroplan de l’Aeronautica militare italiaña o l’é preçipitou inte un xeuo d’addestramento in sciô Circeo. L’appægio o l’à piggiou feugo. Doî mòrti, o colonnello Simone Mettini e l’allevo pilòtto Lorenzo Nucheli. A Procua militare de Romma a l’aspeta unn’informativa pe arvî unn’investigaçion in scê caxoin de l’açidente. O prescidente da Repubrica Sergio Mattarella o l’à epsresso «profonda consternaçion» e o dô de cheu o l’é arrivou ascì da-a prescidente do Conseggio Giorgia Meloni. O Mettini o l’aiva xoou pe 4mia oe e o l’aiva parteçipou à ben ben de miscioin. Da un anno e passa o guiddava a scheua de xeuo pe-i pilòtti de l’Aeronautica.

Traduçion italiaña

Tragedia sul Circeo, precipita un aereo dell’Aeronautica: due morti

Un aereo dell’Aeronautica militare italiana è precipitato durante un volo di addestramento sul Circeo. Il velivolo ha preso fuoco. Due morti, il colonnello Simone Mettini e l’allievo pilota Lorenzo Nucheli. La Procura militare di Roma è in attesa di un’informativa per aprire un’inchiesta sulle cause dell’incidente. Il presidente della Repubblica Sergio Mattarella ha espresso «profonda costernazione» e il cordoglio è arrivato anche dalla presidente del Consiglio Giorgia Meloni. Mettini aveva volato per 4mila ore e partecipato a numerose missioni. Da oltre un anno dirigeva la scuola di volo per piloti dell’Aeronautica militare.

E notiçie da-o mondo

Isræle o ferma a Flotilla pe Gazza, se negòçia in sciô cian propòsto da-o Trump

E nave d’Isræle an arrembou e barche da Global Sumud Flotilla à manco 70 miggia da Gazza. I attivisti son stæti arrestæ e accompagnæ into pòrto d’Ashdod pe ëse scorrii. Chi refua saià proçessou da un tribunâ speçiale pe intrâ inlegale. Intanto se negòçia in sciô cian propòsto da-o prescidente american Donald Trump pe mette fin a-a guæra: tra-i ponti prinçipæ, ostaggi e prexonê liberi inte trei giorni e un governo provisöio pe Gazza co-o Tony Blair. O primmo ministro Netanyahu o l’à açettou, Hamas o veu de garançie internaçionale, ultimatum do Trump. A Manchester doî mòrti e çinque ferii gravi pe un attacco a-a scinagöga tanto che gh’ea a preghe do Yom Kippur. O premier Starmer o l’à asseguou: «Proteziemo i ebrëi».

Traduçion italiaña

Israele ferma la Flotilla per Gaza, si negozia sul piano proposto da Trump

Le navi israeliane hanno intercettato le imbarcazioni della Global Sumud Flotilla a meno di 70 miglia da Gaza. Gli attivisti sono stati arrestati e scortati al porto di Ashdod per l’espulsione. Chi rifiuta sarà processato da un tribunale speciale per ingresso illegale. Nel frattempo sono in corso i negoziati sul piano proposto dal presidente degli Stati Uniti Donald Trump per porre fine alla guerra: tra i punti principali, il rilascio di ostaggi e prigionieri entro tre giorni e un governo provvisorio per Gaza con Tony Blair. Il primo ministro Netanyahu ha accettato, Hamas vuole garanzie internazionali, ultimatum di Trump. A Manchester due morti e cinque feriti gravi per un attacco alla sinagoga durante la preghiera dello Yom Kippur. Il primo ministro Starmer ha assicurato: «Proteggeremo gli ebrei».

O partio filo-europeo o l’à guägno e eleçioin in Moldavia

O Partio d’açion e solidarietæ, europeista, o l’à guägno a-e eleçioin legislative in Moldavia con ciù che o 50% di voti. O Blòcco patriòttico filo-rusciio o l’à piggiou o 24,26%. L’Union europea a se recilla: «A nòstra porta a l’é averta», a l’à dito a prescidente da Commiscion von der Leyen. «Da-o voto ven feua un incarrego fòrte pe l’adexon à l’Union europea, emmo mostrou a-o mondo intrego che no se femmo mette poia», o commento da prescidente Sandu into parlâ de presonte influense rusce tra fäsci allarmi bomba, attacchi informatichi attribuii à Mosca e un intervento do cappo do Telegram Pavel Durov.

Traduçion italiaña

Il partito filo-europeo ha vinto le elezioni in Moldavia

Il Partito d’azione e solidarietà, europeista, ha vinto le elezioni legislative in Moldavia con oltre il 50% dei voti. Il Blocco Patriottico, filorusso, ha ottenuto il 24,26%. L’Unione europea esulta: «La nostra porta è aperta», ha dichiarato la presidente della Commissione von der Leyen. «Dal voto deriva un forte mandato per l’adesione all’Unione europea, abbiamo dimostrato al mondo intero che non ci facciamo intimorire», ha commentato la presidente Sandu, parlando delle presunte influenze russe tra falsi allarmi bomba, attacchi informatici attribuiti a Mosca e un intervento del leader di Telegram Pavel Durov.

Pe-a primma vòtta unna dònna comme cappo da Gexa d’Inghiltæra

Revoluçion stòrica pe-a Gexa d’Inghiltæra dòppo 500 anni da-a seu fondaçion. Pe-a primma vòtta unna dònna, a Sarah Mullally, a l’é stæta elezzua into ròllo d’arçivesco de Canterbury, saieiva à dî o cappo religioso da Gexa naçionale do Regno unio, ch’a responde a-o sovran britannico. A deçixon a l’é arrivâ dòppo unna riga de scandali sessuali, pedofilia e accuse d’avei tegnuo tutto ascoso contra i prævi òmmi, compreiso quello ch’o l’é vegnuo primma da Mullally, costreito e dâ e dimiscioin inti giorni passæ.

Traduçion italiaña

Per la prima volta una donna a capo della Chiesa d’Inghilterra

Rivoluzione storica per la Chiesa d’Inghilterra a 500 anni dalla sua fondazione. Per la prima volta una donna, Sarah Mullally, è stata eletta nel ruolo di arcivescovo di Canterbury, ovvero il capo religioso della Chiesa nazionale del Regno Unito, che risponde al sovrano britannico. La decisione è arrivata dopo una serie di scandali sessuali, pedofilia e accuse di insabbiamento contro sacerdoti uomini, tra cui il predecessore di Mullally, costretto a dimettersi nei giorni scorsi.