O Zinâ

Ediçion

E notiçie da-a Liguria

Senti a verscion registrâ:

Tragedia à Zena, dònna sciaccâ e ammassâ da unna parma

Tragedia into quartê da Foxe à Zena a-i 12 de marso: unna parma a l’é vegnua zu in ciassa Poulo da Neuve e unna dònna a l’é arrestâ sciaccâ de sotta, mòrta in sciô momento. A se ciammava Francesca Testino, a l’aiva 57 anni e a stava lì da-a vexin. A Procua de Zena a l’à averto unn’investigaçion pe ammassamento corposo. Quell’erbo, cegou da longo tempo, o l’ea stæto segnalou ciù vòtte da-i çittæn. L’Aster, l’açienda responsabile da gestion do verde pe-o Commun de Zena, a l’à dito che a cianta a l’ea controllâ delongo, l’urtima vòtta à settembre do 2024, e no gh’ea nisciun segno de reisego. O viçescindico Pietro Piciocchi o l’à comandou o desmuo in çittæ pe-i 15 de marso.

Traduçion italiaña

Tragedia a Genova, donna schiacciata e uccisa da una palma

Tragedia nel quartiere della Foce a Genova il 12 marzo: una palma è crollata in piazza Paolo da Novi e una donna è rimasta schiacciata sotto, morta sul colpo. Il suo nome era Francesca Testino, aveva 57 anni e viveva nelle vicinanze. La Procura di Genova ha aperto un’indagine per omicidio colposo. Quell’albero, inclinato da tempo, era stato più volte segnalato dai cittadini. Aster, l’azienda responsabile della gestione del verde per il Comune di Genova, ha dichiarato che la pianta era controllata regolarmente, l’ultima volta nel settembre 2024, e non sono stati riscontrati segnali di pericolo. Il vicesindaco Pietro Piciocchi ha ordinato il lutto cittadino per il 15 marzo.

Eleçioin, a Cavo a se candida viçescindica de Zena co-o Piciocchi

A Ilaria Cavo, passâ assessoa da zonta Toti in Liguria e ancheu deputâ de Noi Moderati, a l’é stæta indicâ comme viçescindica de Zena in caxo de vittöia do Pietro Piciocchi a-e eleçioin pe-o Commun. «A ne permettià d’avei de relaçioin fòrte con tutto o mondo roman e co-o governo», o l’à commentou o candidou do çentro-drita. A Cavo a l’à açettou a candidatua: a corrià comme cappolista inte unna formaçion çivica e in caxo d’eleçion a no daià e dimiscioin da-o Parlamento. Intanto o Governo o l’à deçiso i giorni de votaçioin: o primmo gio o saià a-i 25-26 de mazzo, a-i 8-9 de zugno se tornià pe-o poscibile segondo gio e à tutte e mainee pe-i çinque referendum in sce çittadinansa e travaggio. A-i 16 de marso, a-i Magazzin do Cotton, l’evento da Silvia Salis pe arvî a campagna elettorale.

Traduçion italiaña

Elezioni, Cavo si candida a vicesindaca di Genova con Piciocchi

Ilaria Cavo, ex assessora della giunta Toti in Liguria e attualmente deputata di Noi Moderati, è stata indicata come vicesindaca di Genova in caso di vittoria di Pietro Piciocchi alle elezioni comunali. «Ci consentirà di avere relazioni solide con tutto il mondo romano e con il governo», ha commentato il candidato del centrodestra. Cavo ha accettato la candidatura: correrà come capogruppo in una formazione civica e in caso di elezione non si dimetterà dal Parlamento. Nel frattempo il Governo ha deciso le date del voto: il primo turno si terrà il 25-26 maggio, l’8-9 giugno si tornerà per l’eventuale secondo turno e comunque per i cinque referendum su cittadinanza e lavoro. Il 16 marzo, ai Magazzini del Cotone, l’evento di Silvia Salis per l’apertura della campagna elettorale.

Esportaçioin à deruo pe-a Liguria: inte un anno perso o 24,1%

E esportaçion da Liguria do 2024 son deschinæ do 24,1% da l’anno primma, un di dæti ciù negativi inte tutta l’Italia, megio solo che Basilicata e Marche. L’é quello che vëgne feua da l’urtima relaçion de l’Istat in scê regioin. A Liguria a l’ea delongo cresciua inti urtimi trei anni: +12,3% do 2021, +33% do 2022, +0,3% do 2023 arrivando à toccâ i 10,6 miliardi d’euro. O contributo ciù pesante o l’arriva da-e vendie inti Stati Unii, zu do 77,7% inte l’urtimo anno. Se s’ammia a-i settoî economichi, quelli che van pezo son i mezzi de traspòrto (-60,7%), incangio o mangiâ e i produti agricoli crescian do 12,2% e 6,9%.

Traduçion italiaña

Esportazioni a picco per la Liguria: in un anno perso il 24,1%

Le esportazioni della Liguria nel 2024 sono in calo del 24,1% rispetto all’anno precedente, uno dei dati peggiori di tutta Italia, superato solo da Basilicata e Marche. È quanto emerge dall’ultimo rapporto dell’Istat sulle regioni. La Liguria era sempre cresciuta negli ultimi tre anni: +12,3% nel 2021, +33% nel 2022, +0,3% nel 2023 arrivando a toccare i 10,6 miliardi di euro. Il contributo più pesante proviene dalle vendite negli Stati Uniti, in calo del 77,7% nell’ultimo anno. Considerando i settori economici, i peggiori risultati sono stati registrati dai trasporti (-60,7%), mentre i prodotti alimentari e agricoli sono cresciuti del 12,2% e del 6,9%.

E notiçie da l’Italia

Senti a verscion registrâ:

Campi Flegrei, a tæra a tremma. Toscaña in zenoggio pe-o tempo grammo

Torna a poia inti Campi Flegrei dòppo o neuvo scrollon de tæramòtto inta neutte tra i 12 e i 13 de marso, un sisma do graddo 4,4 Richter, o ciù fòrte di urtimi 40 anni con quello do mazzo passou. Tanta poia, gente inte stradde, tenscion co-a poliçia ma «nisciun danno a-e struttue», o l’à dito o scindico de Napoli Manfredi. Da lì à vintiquattr’oe s’é registrou un atro scrollon. I esperti an dito che o seu o l’é apreuvo à ïsâse træ vòtte ciù spedio, da un à trei citti a-o meise. Intanto o tempo grammo o tormenta a Toscaña, donde gh’é stæto allagamenti, sciummi debordæ e frañe. Scheue serræ à Firense, donde se temme pe l’Arno. Allerta rossa in Emilia Romagna ascì, za corpie da-e alluvioin di anni passæ.

Traduçion italiaña

Campi Flegrei, la terra trema. La Toscana in ginocchio per il maltempo

Torna la paura nei Campi Flegrei dopo la nuova scossa di terremoto nella notte tra il 12 e il 13 marzo, un sisma di magnitudo 4,4, la più forte degli ultimi 40 anni insieme a quella dello scorso maggio. Tanta paura, gente in strada, tensione con le forze dell’ordine ma «nessun danno alle strutture», ha detto il sindaco di Napoli Manfredi. Ventiquattr’ore dopo è stata registrata un’altra scossa. Gli esperti hanno affermato che il suolo si sta alzando tre volte più velocemente, passando da uno a tre centimetri al mese. Intanto il maltempo tormenta la Toscana, dove ci sono stati allagamenti, fiumi in piena e frane. Scuole chiuse a Firenze, dove si teme per l’Arno. Allerta rossa anche in Emilia Romagna, già colpita dalle alluvioni degli anni scorsi.

Delitto Willy Monteiro: prexon à vitta pe-o Marco Bianchi, 28 anni pe-o fræ Gabriele

A Corte d’appello de Romma a l’à condannou a-a prexon a vitta o Marco Bianchi pe l’ammassamento do Willy Monteiro Duarte, massacrou de bòtte tra i 5 e i 6 de settembre do 2020 in provinsa de Romma pe avei defeiso un amigo. Pe-o fræ Gabriele i giudiçi an reconosciuo e mitigaçioin generiche. A neuva sentensa a l’é arrivâ dòppo a deçixon da Cassaçion. A responsabilitæ penale pe l’ammassamento a l’ea za passâ in giudicou. «E condanne no ne daian o Willy inderê – a deciaraçion da moæ da vittima –. Me prego che sti zoeni apprexan d’ëse vivi con unna famiggia ch’a î peu vedde e sentî a seu voxe, à noiatri n’é arrestou solo che unna fotografia».

Traduçion italiaña

Delitto Willy Monteiro: ergastolo per Marco Bianchi, 28 anni per il fratello Gabriel

La Corte d’appello di Roma ha condannato all’ergastolo Marco Bianchi per l’omicidio di Willy Monteiro Duarte, massacrato tra il 5 e il 6 settembre 2020 in provincia di Roma per aver difeso un amico. Per il fratello Gabriele i giudici hanno riconosciuto attenuanti generiche. La nuova sentenza è arrivata dopo la decisione della Cassazione. La responsabilità penale dell’omicidio era già passata in giudicato. «Le condanne non ci restituiranno Willy – la dichiarazione della madre della vittima –. Prego affinché questi ragazzi apprezzino il fatto di essere vivi con una famiglia che può vederli e sentire le loro voci, a noi resta solo una fotografia».

Delitto de Garlasco, dòppo 18 anni s’indaga in sce un amigo do fræ da Chiara Poggi

À dixeutt’anni da l’ammassamento da Chiara Poggi, o delitto de Garlasco, s’indaga in sciô Andrea Sempio, un amigo do fræ da vittima. L’òmmo, che alantô o l’aiva 19 anni, o l’ea stæto za tiou drento à l’investigaçion, ma l’accusa a l’ea stæta archiviâ. Oua di neuvi açertamenti in sciô Dna an averto torna o caxo. L’accusa a l’é d’ammassamento in concorso con desconosciui ò co-o Alberto Stasi. «O l’é o setten tentativo de fâ cazze a condanna do Stasi», o commento di avvocati da famiggia Poggi. O passou galante da Chiara o dixe de no a-a «revixon do proçesso in sce l’onda mediatica». O Sempio «o l’é sciätou – o l’à commentou o defensô –. Cöse ghe mette ciù poia son e conseguense in scî seu genitoî».

Traduçion italiaña

Delitto di Garlasco, dopo 18 anni si indaga su un amico del fratello di Chiara Poggi

A diciotto anni dall’omicidio di Chiara Poggi, il delitto di Garlasco, si indaga su Andrea Sempio, amico del fratello della vittima. L’uomo, che all’epoca aveva 19 anni, era già stato coinvolto nelle indagini, ma l’accusa era stata archiviata. Ora nuovi accertamenti sul Dna hanno riaperto il caso. L’accusa è di omicidio colposo in concorso con ignoti o con Alberto Stasi. «È il settimo tentativo di far cadere la condanna di Statsi», commentano gli avvocati della famiglia Poggi. L’ex fidanzato di Chiara dice no alla «revisione del processo sull’onda mediatica». Sempio «è sconvolto – ha commentato l’imputato –. Ciò che più lo spaventa sono le conseguenze sui genitori».

E notiçie da-o mondo

Senti a verscion registrâ:

Tregua in Ucraina, o Trump o mette sprescia a-o Putin. Votou o cian Rearm.Eu

L’Ucraina a l’à açettou à Gedda a propòsta americaña de un meise de fermæ o feugo inta guæra co-a Ruscia. I Stati Unii s’impegnan à repiggiâ i aggiutti de ficco. O Trump o l’à misso sprescia a-o Putin: «Ch’o digghe de scì ò ghe saià de sançioin devasante». O prescidente ruscio o resta reddeno in scê seu condiçioin: «Gh’é ancon ben ben da discorrî», o l’à respòsto. Intanto o Parlamento europeo o l’à approvou à maggioransa o cian Rearm.Eu propòsto da-a prescidente da Commiscion Ursula von der Leyen. «A paxe a no l’é scontâ – a l’à dito –. O l’é o momento de unna paxe pe mezo da fòrsa, ghe veu ciù coraggio». O ministro de l’Estranxeo ruscio o gh’à dito «a Führer Ursula». O Elon Musk o vorrieiva che i Stati Unii sciortissan da-a Nato e in sce X o l’à menassou d’asmortâ o scistema Starlink: «Se ô fasso, Kiev a vëgne zu».

Traduçion italiaña

Tregua in Ucraina, Trump fa pressione su Putin. Votato il piano Rearm.Eu

L’Ucraina ha accettato a Gedda la proposta americana di un cessate il fuoco di un mese nella guerra con la Russia. Gli Stati Uniti si impegnano a riprendere immediatamente gli aiuti. Trump ha messo pressione a Putin: «Dica di sì o ci saranno sanzioni devastanti». Il presidente russo rimane rigido sulle sue condizioni: «C’è ancora molto da discutere», ha risposto. Nel frattempo il Parlamento europeo ha approvato a maggioranza il piano Rearm.Eu proposto dalla Presidente della Commissione Ursula von der Leyen. «La pace non è scontata – ha detto –. È tempo di una pace attraverso la forza, ci vuole più coraggio». Il ministro degli Esteri russo l’ha chiamata «Führer Ursula». Elon Musk vorrebbe che gli Stati Uniti uscissero dalla Nato e su X ha minacciato di disattivare il sistema Starlink: «Se lo faccio, Kiev crolla».

Daçi: Euröpa e Canada respondan a-i Stati Unii, a Tesla a perde o 15%

L’Euröpa e o Canada respondan a-o Donald Trump con l’annonçio de daçi pe 46 miliardi in scî produti americhen, tanto che l’é introu in deuvia i driti a-o 25% in sce l’äsâ e l’alluminio. O prescidente di Stati Unii o menassa d’impoñe di daçi a-o 200% in sce vin e champagne produti in Euröpa e o l’accaxoña l’Union d’ëse «uña de autoritæ fiscale ciù abuxive do mondo». Anche a Ciña a l’é pronta à reagî. A poia de unna guæra de commerçio e de unna reçescion inti Stati Unii a l’à bruxou mille miliardi di dòllari inte borse. A Tesla do Musk a l’à perso o 15%, o frazzo ciù grande da-o 2020. A Casa Gianca a l’à minimizzou: «Gh’é unna distansa tra o mercou de açioin e quello che veddemmo inte açiende».

Traduçion italiaña

Dazi: Europa e Canada rispondono agli Stati Uniti, Tesla perde il 15%

L’Europa e il Canada rispondono a Donald Trump annunciando 46 miliardi di dazi sui prodotti statunitensi, mentre sono entrate in vigore tariffe del 25% su acciaio e alluminio. Il presidente degli Stati Uniti minaccia di imporre dazi del 200% su vino e champagne prodotti in Europa e accusa l’Unione di essere «una delle autorità fiscali più abusive al mondo». Anche la Cina è pronta a reagire. Il timore di una guerra commerciale e di una recessione negli Stati Uniti ha bruciato mille miliardi di dollari nelle borse. La Tesla di Musk ha perso il 15%, il calo più grande dal 2020. La Casa Bianca ha minimizzato: «C’è un divario tra il mercato azionario e quello che stiamo vedendo nelle aziende».

Corruçion into Parlamento europeo, perquixiçioin e fermi pe sette lobbisti

Unna gròssa operaçion contra a corruçion into Parlamento europeo a l’é stæta inandiâ in Belgio. Un çentanâ d’investigatoî an perquixio 21 cæ tra Bruxelles, a Vallònia e e Fiandre, fermando sette lobbisti ligæ à Huawei ch’avieivan dæto de ganasceuie à di deputæ passæ e d’ancheu. I scagni de doî ascistenti ligæ à Forza Italia e a-i liberali da Burgaia son stæti sexii into palaçio do Parlamento à Bruxelles. E accuse son de corruçion, papê fäsci, reçiclaggio de dinæ e organizzaçion criminale. Segondo a Procua i politichi avieivan gödio de dinæ, mangiâ, aberghi, regalli de prexo, compreiso di telefonin, e invitti à de partie de ballon.

Traduçion italiaña

Corruzione al Parlamento europeo, perquisizioni e arresti per sette lobbisti

Una grossa operazione contro la corruzione nel Parlamento europeo è stata avviata in Belgio. Un centinaio di investigatori hanno perquisito 21 abitazioni tra Bruxelles, la Vallonia e le Fiandre, fermando sette lobbisti legati a Huawei che avrebbero pagato tangenti ad ex e attuali parlamentari. Gli uffici di due collaboratori legati a Forza Italia e ai liberali bulgari sono stati sequestrati nella sede del Parlamento a Bruxelles. Le accuse sono corruzione, falsificazione di documenti, riciclaggio di denaro e organizzazione criminale. Secondo l’accusa, i politici avrebbero usufruito di denaro, cibo, alberghi, regali di valore, tra cui cellulari, e inviti alle partite di calcio.